Ćwiczymy umiejętności aktywnego słuchania i koncentracji - dzielenie się wiedzą, umiejętnościami z nauczycielami ubiegającymi się o stopień nauczyciela mianowanego.
Scenariusz zajęć otwartych z dnia 19 maja 2006 roku. Prowadzący: Urszula Derda Miejsce: Dom dziecka w Rafałówce Przedział wiekowy: Czas trwania zajęć: 40 – 50 minut Temat: Ćwiczymy umiejętności aktywnego słuchania i koncentracji. Cel: dzielenie się wiedzą, umiejętnościami z nauczycielami ubiegającymi się o stopień nauczyciela mianowanego. Cel ogólny: ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania. Cele operacyjne:
- wychowankowie potrafią odpowiedzieć na pytania zadawane do przeczytanego tekstu;
- wychowankowie potrafią podać do podanych wyrazów, wyrazy inaczej brzmiące, ale mające to samo znaczenie,
- wychowankowie potrafią po wysłuchaniu tekstu przedstawić za pomocą rysunku nazwy przedmiotów o których mowa w tekście.
Metody:
- metoda aktywizująca: burza mózgów,
- metoda twórczego rozwiązywania problemów,
- czynna – zadań stawianych do wykonania,
- słowna - omówienie zagadnień, czytanie tekstów.
Formy pracy:
Pomoce do zajęć: tekst dyktanda z pozycji: „Dyktanda dla klas IV – VI” M. Strękowska – Zaręba, tekst „Dzieci piszą list do słońca” Wandy Chotomskiej, bloki, kredki, mazaki. Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie do tematu, wyjaśnienie tematu zajęć – burza mózgów.
- Zabawy ćwiczące koncentrację podczas wykonywanych zadań:
- płynność słowna: proszę podać dziesięć nazw roślin z których każda następna będzie się zaczynać od ostatniej litery poprzedniej nazwy, np. bób, bławatek,
- po przeczytaniu przez prowadzącego zestawu wyrazów zadaniem dzieci jest odpowiedzieć jaki wyraz powtarza się najczęściej, zestaw wyrazów: motyl, słońce, on, który, wróć, zima, amol, on, jaki, znów, drzewo, on, zaś, śmiało, leci, on, samolot, stół, niebo, duży, on, wicher, smutek, papier, tron, on, który;
- nazwy czynności: należy podać nazwy czynności, które w powiązaniu z podanymi zestawami rzeczowników ukażą wieloznaczność tych nazw: gospodarstwo, samochód, rachunki, dochodzenie, gorączka, liście, ciśnienie, ceny, wodze, oczko, listki, pogłoski, towar, obiad, taksówka, bilety,
- płynność słowna: do podanych określeń należy podać wyrazy o tym samym znaczeniu zawierające literę ż:
ubrania – na ulicy po deszczu – słodki serek inaczej – po jednej stronie chodnika – napój z bąbelkami - pigułka, tabletka - podnosisz go z wysiłkiem -
- Zabawa z tekstem ortograficznym:
- pytania do tekstu ortograficznego: gdzie jest położone państwo króla Józefa? do której klasy chodzi Krzyś? z jakiego materiału wykonany jest plecak? jak wygląda strój Krzysia? jakie imię nosi przyjaciel Krzysia? którą z kolei uwagę przyniósł ze szkoły Krzyś?
- Zabawa plastyczna z wykorzystaniem umiejętności słuchania, po przeczytaniu przez prowadzącego wiersza „Dzieci piszą list do słońca” zadaniem dzieci jest narysowanie kilku przedmiotów, których nazwy pojawiły się w wierszu.
- Podsumowanie zajęć. Ewaluacja.
Autor: Urszula Derda |